28-06-2020

Hoeveel profiel heeft een nieuwe zomerband?

Uit een grootschalig onderzoek van de BOVAG bleek dat bijna 90% van de Nederlandse automobilisten niet weet bij welke profieldiepte een autoband aan vervanging toe is. Veruit de meeste denken dat langer kan worden doorgereden dan wettelijk is toegestaan. Lees hier hoe het precies zit met de profieldiepte van een autoband.

Beste profiel zomerband

Een auto is een technisch zeer gecompliceerde machine en kost vele miljoenen om te ontwikkelen. Maar de banden zijn dé bepalende factor in het contact tussen de auto en het wegdek. En daarom zijn banden belangrijker dan veel automobilisten zich realiseren. De prestaties van de banden worden sterk beïnvloed door de profieldiepte. Een nieuwe band heeft, afhankelijk van het type, een profieldiepte tussen de 7,0 en 8,5 mm. Banden voor bedrijfswagens gaan zelfs tot 9,5 millimeter diepte.

Profiel zomerbanden meten

In het profiel van de band zitten slijtage-indicatoren TWI (Tread Wear Indicator) die het naderen van de slijtagegrens aangeven. Als het profiel van de band zodanig versleten is dat het op hetzelfde niveau zit als de TWI, weet je dat de band vervangen moet worden. Bij de APK wordt de profieldiepte van de band gemeten over 75% van de loopvlakbreedte.

Als een band op de schouders meer is versleten, is verder onderzoek noodzakelijk. Schouderslijtage kan een indicatie zijn voor een te lage bandenspanning of een verkeerde uitlijning. Een kleine mate van schouderslijtage kan dus uitlopen tot gevaarlijke situaties.

Bij de APK is wettelijk een advies voor vervanging van de banden voorgeschreven als de profieldiepte van een zomerband minder dan 2,5 mm bedraagt. Bij winterbanden is dat 4 millimeter. Het gaat hier dus om een advies, voor winterbanden gelden geen afwijkende APK-regels.

Om het grootst mogelijk rendement van de banden te krijgen, wordt aanbevolen deze om de 7.500 à 10.000 kilometer te wisselen van voor naar achteren en omgekeerd

Profiel zomerbanden APK

Het wettelijke minimum van de profieldiepte bedraagt 1,6 millimeter. Dat geldt voor alle typen banden, dus zowel voor zomerbanden als winterbanden en all-season banden. Als dit minimum wordt overschreden, wordt de band afgekeurd voor de APK. Je kunt er ook een boete voor krijgen als je wordt gecontroleerd door de politie.

LEES NU: WAAROM JE ZOMERBANDEN EN WINTERBANDEN NOOIT MOET COMBINEREN

Het is niet mogelijk om voor elk bandentype de minimum profieldiepte te bepalen waaronder de band gevaarlijk wordt om mee te rijden. In het algemeen geldt: hoe breder de banden zijn, hoe groter de kans is op aquaplaning en slipgevaar bij versleten banden.

Om het grootst mogelijk rendement van de banden te krijgen, wordt aanbevolen deze om de 7.500 à 10.000 kilometer te wisselen van voor naar achteren en omgekeerd. Hiermee wordt de levensduur van de band verlengd en het rijcomfort verhoogd.

Vergeet daarbij niet de bandenspanning aan te passen aan de nieuwe positie van de banden. De voorgeschreven bandenspanning door de autofabrikant kan voor de voor- en achteras namelijk verschillen. Overigens wordt het sterk afgeraden om banden kruislings verwisselen, bijvoorbeeld van linksachter naar rechtsvoor.

Zomerbanden

Zomerbanden bekijken