02-07-2020

Waarom je zomerbanden en winterbanden nooit moet combineren

In Nederland geldt geen verplichting voor zomerbanden of winterbanden. Beide typen banden zijn het hele jaar door legaal te gebruiken, mits die voldoen aan de wettelijke eisen. Maar dat betekent ook dat je zomer- en winterbanden kunt combineren zonder de wet te overtreden, alleen is dat beslist niet verstandig. Lees hier waarom.

Voor winterbanden, achter zomerbanden

Er zijn automobilisten die slim denken te zijn en vanuit het oogpunt van kostenbesparing besluiten om twee winterbanden aan te schaffen in plaats van vier. Die banden worden dan op de aangedreven wielen gemonteerd. Of andersom. Als de winter voorbij is, worden de zomerbanden netjes teruggezet op de aangedreven wielen en blijven de winterbanden op de andere wielen gewoon zitten.

Het combineren van zomer- en winterbanden kan echter gevaarlijke situaties opleveren. Zomer- en winterbanden hebben verschillende eigenschappen. Ze zijn specifiek ontworpen om te presteren in zomerse of winterse omstandigheden. De temperatuur van het wegdek en de buitenlucht is daarbij van grote invloed.

LEES NU: WANNEER MOET JE WINTERBANDEN VERVANGEN VOOR ZOMERBANDEN?

Verschil remweg winterbanden en zomerbanden

Bij temperaturen boven 7 graden Celsius lopen de prestaties van een traditionele winterband sterk achteruit. Hetzelfde bij zomerbanden onder de 7 graden Celsius. De banden bieden op de eerste plaats veel minder grip. Dat kan niet alleen in bochten voor onaangename verrassingen zorgen, het zorgt ook voor een langere remweg. Ter vergelijking: bij een temperatuur van 15 graden Celsius en een snelheid van 50 km/u kan een auto op zomerbanden op droog wegdek binnen 12 meter stilstaan. Op winterbanden heeft een auto in dezelfde omstandigheden zo’n 15 meter nodig. En naarmate de temperatuur toeneemt, wordt het verschil in remweg steeds groter.

Bovendien is de remkracht van de voor- en achterwielen door de autofabrikant nauwkeurig afgesteld voor een veilig en stabiel weggedrag tijdens remmen. Als de zomerbanden op de achteras veel meer grip leveren dan de winterbanden op de vooras, kunnen de achterwielen krachtiger afremmen dan de voorwielen, wat precies niet de bedoeling is. Dit kan de stabiliteit van de auto ernstig in gevaar brengen, met alle gevolgen van dien.

Vooral bij een voorwielaangedreven auto, die van nature een onderstuurd karakter heeft, is de elektronica er niet op berekend dat de achterwielen wegglijden

Brandstofverbruik winterbanden en zomerbanden

Verder is ook de elektronische stabiliteitsregeling van een auto nauwkeurig afgesteld op het karakter van de auto. Vooral bij een voorwielaangedreven auto, die van nature een onderstuurd karakter heeft, is de elektronica er niet op berekend dat de achterwielen wegglijden. Als in winterse omstandigheden alleen winterbanden op de vooras gemonteerd zijn en de zomerbanden op de achteras veel minder grip leveren, kan de auto een onvoorspelbaar en oncontroleerbaar weggedrag vertonen.

Dan heb je ook nog te maken met het brandstofverbruik van de auto. Bij temperaturen boven 7 graden Celsius zorgen winterbanden voor veel meer rolweerstand dan zomerbanden. Behalve overmatige slijtage zorgen winterbanden bij warm weer dus ook voor een hoger brandstofverbruik.

LEES NU: HOEVEEL PROFIEL HEEFT EEN NIEUWE ZOMERBAND?

Winterbanden en zomerbanden combineren APK

Ondanks alle nadelen en een verhoogd risico op een ongeval, is het in Nederland niet verboden om zomerbanden en winterbanden te combineren. Het is ook geen afkeurpunt bij periodieke APK-keuring, mits de banden voldoen aan de wettelijke eisen, zoals voldoende profieldiepte en dezelfde bandenmaat links en rechts. Er zijn daarom veel gevallen bekend van automobilisten die, voorafgaande aan de APK-keuring, twee versleten zomerbanden wisselen voor twee winterbanden die nog in de schuur liggen en die dan voor langere tijd onder de auto laten zitten. Dat is dus beslist niet verstandig. Beter géén winterbanden dan twee winterbanden.

Zomerbanden

Zomerbanden bekijken

Winterbanden

Winterbanden Bekijken